For at styrke ryggen og ben er jeg gået i gang med at vægttræne i Fitness World ca. 2 gange om ugen.
Jeg vil blot høre om der er nogen af jer erfarne løbe som har nogen gode råd og erfaringer med hensyn til gode øvelser som man kan få glæde af som løber.
Hvilke muskelgrupper/muskler skal jeg træne og hvor tit?
For at styrke ryggen, vil jeg anbefalde dig at gøre en del ud af mavebøjninger, og hvis det er i den lænden du har problemer så også nogen, hvor du ligger på maven (ligesom over et bord)med bøjede hofter og strækker benene op til vandret (jeg ved desværre ikke hvad den øvelse hedder), Jeg har selv haft meget glæde af det.
Benene skal styrkes ved benpres og gerne ved en maskine, hvor man hopper, hvis de ikke har en i Fitness Wold så lig en gang om ugen lidt gadegrengehop ind i din løbetræning.
Få lavet et program hvor du træner hele kroppen 2 x ugentligt, gerne med forskellige øvelser.Vær ikke bange for at du "builder" for meget da dette absolut IKKE sker hvis du løber en del.Styrketræning er iøvrigt et godt supplement...og så skulle man da være et skarn hvis man ikke kunne luske sig til at bruge løbebåndene når Kong Vinter hærger eller man bare vil have nogle gode og effektive "bånd-intervaller" Prøv evt. også med lidt spinning i de perioder du evt. føler dig lidt løbe-træt.
Jeg har allerede benyttet mig en hel del af spinning og i øvrigt med stor fornøjelse og succes. Jeg forsøger at vægttræne to gange pr. uge så den er også i vinkel.
Vægttræningen begyndte jeg på for at styrke min krop på mine løbeture. Så jeg leder efter øvelser til det formål.
Det eneste jeg vil sige er at det er bedst at starte styrketræning uden for sæsonen. Du må påregne at gå væsentlig ned i hastighed over de første 4-5 uger. Tilgengæld bliver din løbeøkonomi fantastisk på sigt!!!
Du kan godt kombinere dem med coreøvelser for mave og lænd, men øvelserne vil i sig selv kræve at du spænder op i disse områder og derfor også styrke her.
Du kan godt kombinere dem med coreøvelser for mave og lænd, men øvelserne vil i sig selv kræve at du spænder op i disse områder og derfor også styrke her.
For at styrke ryggen og ben er jeg gået i gang med at vægttræne i Fitness World ca. 2 gange om ugen.
Jeg vil blot høre om der er nogen af jer erfarne løbe som har nogen gode råd og erfaringer med hensyn til gode øvelser som man kan få glæde af som løber.
Hvilke muskelgrupper/muskler skal jeg træne og hvor tit?
Hvis de har et Pump hold så kan jeg anbefale det. Det har virket rigtigt godt for mig. Du kommer hele kroppen igennem under at blive alt for stiv i kroppen.